Droga Krzyżowa w Kalwarii Wileńskiej

31 maja wspólnota naszej szkoły wzięła udział w corocznej Drodze Krzyżowej. W tym roku wybraliśmy się do naszej Kalwarii Wileńskiej pod przewodnictwem księdza Waldemara Ulczukiewicza oraz siostry Heleny. Każdy miał swoją intencję, ale wszyscy wspólnie modliliśmy się o pomyślność naszej szkoły i całej wspólnoty. Dziękowaliśmy Bogu za miniony rok szkolny i prosiliśmy o potrzebne łaski na następny.

Św. Faustyna Kowalska miała nas w swej opiece, bo po odbyciu Drogi Krzyżowej nikt nie czuł zmęczenia. Po Drodze  Krzyżowej wzięliśmy udział we mszy św. w kościele pw. Znalezienia Krzyża Świętego.

Podsumowanie projektu

22 maja odbyło się podsumowanie projektu międzyprzedmiotowego ,,Kraków – dawna stolica Polski”. Wicedyrektor Lilia Ogint przypomniała zebranym o działalności uczniów i nauczycieli, mających na celu przybliżenie dziedzictwa kulturalnego i duchowego tego miasta. Uczennica kl. 10 Justyna Gabriela Mieczkowska opowiedziała o wrażeniach z wycieczki do Krakowa. Następnie uczniowie klas 5-9 wzięli udział w quizie wiedzy o Krakowie, którego zwycięzcą został ucz. kl. 9 Albert Szarinskas. Zostali nagrodzeni zwycięzcy  konkursu plastycznego. Zespół wokalny dziewczyn zaśpiewał piękne piosenki ,,Na Wawel, na Wawel”, ,,Płynie Wisła, płynie” oraz ,,Uczyłeś Panie nas”.

Cieszymy się, że na podsumowaniu naszego projektu szkolnego mogliśmy gościć uczniów i nauczycieli Gimnazjum im. św. Stanislawa Kostki w Podbrzeziu Oddziału w Pikieliszkach.

Wymarzona wycieczka do Krakowa

O podróży do Krakowa wspólnota Szkoły Podstawowej im. Św. Faustyny Kowalskiej w Rzeszy marzyła od 3 lat, czyli od tego czasu, kiedy nasza placówka otrzymała imię św. Faustyny Kowalskiej. Poznając życie i osobowość Apostołki Bożego Miłosierdzia, zwiedziliśmy wówczas wszystkie miejsca w Wilnie, związane z naszą Patronką. Właśnie wtedy zrodziła się wspaniała myśl, aby zwiedzić również Łagiewniki Krakowskie, gdzie św. Faustyna mieszkała, zmarła i jest pochowana.

W tym roku w szkole był realizowany projekt interdyscyplinarny pt. ,,Kraków – dawna stolica Polski”, który miał na celu zapoznanie uczniów z dziedzictwem kulturalnym i duchowym tego pięknego miasta. Podczas zajęć z jęz. polskiego i historii były czytane legendy krakowskie, przygotowywane prezentacje multimedialne o królach polskich, jak również najwybitniejszych twórcach, związanych z Krakowem. Na lekcjach plastyki uczniowie poznawali krakowskie zabytki architektoniczne, religii – miejsca, związane ze św. Faustyną, św. Janem Pawłem II i innymi świętymi, natomiast na lekcjach muzyki ćwiczyli piosenki ,,Na Wawel”, ,,Płynie Wisła, płynie” i in.

Z wielkim bagażem wiedzy o Krakowie wyruszyliśmy w podróż 28 kwietnia. Wieczorem zostaliśmy zakwaterowani w zaprzyjaźnionej Szkole Podstawowej nr. 2 im. Bohaterów Westerplatte w Myślenicach, położonych 30 km od Krakowa.

Pierwszy dzień naszego pobytu rozpoczęliśmy od zwiedzania Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie - Łagiewnikach – stolicy kultu Miłosierdzia Bożego. Z ogromnym przejęciem słuchaliśmy opowiadań naszego przewodnika – siostry zakonnej ze zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia. Poznaliśmy wiele szczegółów z życia św. Faustyny w klasztorze, obejrzeliśmy rzeczy osobiste należące do Świętej, uczniowie namalowali ,,żywy obraz” Jezusa Miłosiernego. Oddaliśmy cześć relikwiom św. Faustyny w Kaplicy Klasztornej. Znajduje się tu łaskami słynący obraz Jezusa Miłosiernego pędzla Adolfa Hyły oraz grób Świętej. Właśnie w tym miejscu po śmierci św. Faustyny zostało zdeponowane orędzie o Bożym miłosierdziu, które z woli Chrystusa przekazała Kościołowi i światu.

Po mszy św. w Bazylice Bożego Miłosierdzia udaliśmy się na Wzgórze Wawel, nazywane sercem Polski, gdzie mieliśmy żywą lekcję historii. Zwiedziliśmy Katedrę, w której  zobaczyliśmy groby królów, rodzin królewskich, wodzów, przywódców politycznych i wieszczów narodowych.  Obejrzeliśmy też najsłynniejszy dzwon w Polsce – Dzwon Zygmunta, Smoka Wawelskiego ora dziedziniec Zamku Królewskiego.

Później skierowaliśmy swe kroki w kierunku Starówki Krakowskiej, podziwiając zabytkowe kamienice, Rynek Główny, a na nim Sukiennice, Wieżę Ratuszową, kościół św. Wojciecha, pomnik A. Mickiewicza. Zwiedziliśmy Kościół Mariacki - najbardziej znany gotycki kościół w Polsce z niesamowitym ołtarzem przedstawiającym zaśnięcie NMP, ręki wybitnego rzeźbiarza Wita Stwosza. Zobaczyliśmy Barbakan i Bramę Floriańską - pozostałości fortyfikacji miejskich. Byliśmy oczarowani wyjątkową atmosferą Rynku Krakowskiego: zabytkami, hejnałem z Wieży Mariackiej, pięknymi dorożkami, uliczną muzyką, kwiaciarkami, pamiątkami, obwarzankami...

W niedzielę udaliśmy się na mszę św. do kościoła w Myślenicach, gdzie byliśmy bardzo serdecznie przywitani przez miejscowych księży oraz parafian. Po obiedzie zwiedzaliśmy Kopalnię Soli w Bochni, wpisaną na listę dziedzictwa kulturalnego UNESCO. Jest to najstarsza kopalnia soli w Polsce, jej początki sięgają roku 1248. Wtedy odkryto pokłady soli kamiennej, a odkrycie jest związane z legendą o św. Kindze. Bocheńska kopalnia przynosiła Rzeczypospolitej ogromne dochody. Pobyt w kopalni rozpoczęliśmy od zjazdu windą górniczą na głębokość ponad 200 m oraz jazdy kolejką. Następnie zwiedziliśmy Komorę Ważyn, gdzie sympatyczny i dowcipny przewodnik zapoznał nas z historią kopalni oraz pracą górniczą. Po wyjeździe na powierzchnię czekała na nas niespodzianka: upominki oraz zaproszenie na najsmaczniejsze lody w Bochni, ufundowane przez przyjaciela naszej szkoły pana Stanisława Dębosza.

Miłym zakończeniem naszego pobytu stała się uroczysta kolacja w szkole w Myślenicach, podczas której pani dyrektor tej placówki przekazała naszym uczniom prezenty oraz książki do biblioteki szkolnej.

Pielgrzymka – wycieczka do Krakowa dostarczyła wielu doznań duchowych, dała nam dużo radości, niezapomnianych wrażeń oraz wiedzy. Za to wszystko serdecznie dziękujemy naszym Darczyńcom: Towarzystwu Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej o/Poznań, spółce ,,Cesta”, p Pani dyrektor Beacie Chrapek - Paciorek i wicedyrektor Elżbiecie Jakubiak – Święch Szkoły Podstawowej nr. 2 im. Bohaterów Westerplatte w Myślenicach, Panu Stanisławowi Dęboszowi oraz rodzicom naszej szkoły.

Lilia Ogint

DAROM 2017.

5 maja społeczność szkoły uczestniczyła w akcji ,,Darom 2017 ”. Dzięki naszemu zaangażowaniu świat stał się czystszy i piękniejszy! I jak co roku mamy nadzieję, że nie tylko na chwilę …

27 kwietnia odbyło się edukacyjne zajęcie pt. ,,Wylewamy świece”.

W dwugodzinnym zajęciu brały udział uczniowie klas 1-4.  Uczniowie poznali właściwości i pochodzenie wosku, otrzymali sporo informacji na temat uli, miodu i pszczółek. Każdy uczeń  indywidualnie wykonał świecę. Do formy wlewał gorący wosk i czekał, aż ostygnie.  W czasie  oczekiwania na świecę uczniowie popijali ziołową herbatkę z miodem oraz słuchali, co pani miała do powiedzenia  na temat pszczelarstwa.  Po ostygnieciu każdy oczekał na moment, kiedy będzie mógł wybrać z formy i zobaczyć swoją własnoręcznie wykonaną świecą.

Uczniowie  byli niezmeirnie zadowoleni  z zajęcia.

8 maja uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Festiwalu Sztuki, który się odbył

w gimnazjum im. św. Stanisława Kostki w Podbrzeziu.

9 maja uczennica klasy 4  Agnieszka Krukowska wzięła udział  w rejonowym  konkursie z  języka polskiego ,„Piszę bez błędów. ", który się  odbył w Gimnazjum im. Ferdynanda Ruszczyca w Rudominie.

Vilniaus Regiono Kredito Unija organizavo  vaikų finansinio švietimo savaitės piešinių konkursą ,,Ateities pinigai" (nuo 2017 kovo 27 d. iki balandžio 02 d.)

Dalyvavo 5 mokiniai: Karina Kodis 5 kl., Kotrina Chramkovaitė 7 kl., Mažena Krukovska 10 kl., Dominika Geglis 10 kl., Justyna Mečkovska 10 kl.

Darbo vadovas dailės mokytoja metodininkė Česlava Liachovič. Dominika Geglis 10 kl. mokinė užėmė I VIETA.

Lietuvos etnokosmologijos muziejus organizavo piešimo darbų, skirtas paminėti pirmojo žmogaus skrydį į kosmosą ,,Arčiau žvaigždžių". (2017-03-01 iki 2017-04-03).

Dalyvavo 6 mokiniai: Dominika Nedzvecka 7 kl., Kotrina Chramkovaitė 7 kl., Marek Nonevič 9 kl., Greta        Zapolska 9 kl., Justyna Mečkovska 10 kl., Mažena Krukovska 10 kl.

Darbo vadovas dailės mokytoja metodininkė Česlava Liachovič. Visi gavo Padėkos raštus.

Święto Rodziny 2017.

19 maja społeczność Szkoły Podstawowej im. Św. Faustyny Kowalskiej w Rzeszy zorganizowała tradycyjne obchody Dnia Rodziny. Uwagę każdego przyciągały efektowne występy uczniów. Pogodny duch imprezy tworzyły szczere słowa uczniów o rodzinie, recytowane przez najmłodszych członków społeczności piękne wierszyki o tym, jaka dobra jest mama i jaki wspaniały jest tato, wesołe tańce, pieśni i inscenizacje.